Family educational programs for children aged 3-5 years, together with their parents. Experiential activities with themes inspired by mythology, Greek nutrition, space, and prehistory.
We apologize for any inconvenience this may cause. Click here to use Google's translation service for an automatic translation.
Σχολικό Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα με αφορμή τα 100 χρόνια από την Μικρασιατική Καταστροφή.
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα απευθύνεται σε μαθητές Ε' Δημοτικού έως Γ' Γυμνασίου και έχει διάρκεια 70'.
100 χρόνια μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή, αναζητούμε το αποτύπωμα της στην ελληνική κοινωνία και ιστορία. Μέσα από τις δραστηριότητες του εκπαιδευτικού προγράμματος οι μαθητές θα ανταμώσουν με τις μνήμες των ανθρώπων του ξεριζωμού πριν αυτές αποτυπωθούν στη λογοτεχνία, την ποίηση, το τραγούδι, τα εικαστικά και θα ανακαλύψουν ότι η τραγική ιστορική τομή του 1922 αποτελεί πηγή έμπνευσης και δημιουργίας και όχι ένα μακρινό ιστορικό γεγονός ασύνδετο με το παρόν και το μέλλον μας.
Η «φωνή» και η «εικόνα» του πρόσφυγα σε τρεις διαφορετικούς χρονικούς σταθμούς καλούν τους μαθητές να συστηματοποιήσουν και να ταξινομήσουν πληροφορίες, να κατανοήσουν την κατάσταση του πρόσφυγα και τις συνθήκες που την καθορίζουν και να συναισθανθούν την ανθρώπινη διάσταση των ιστορικών γεγονότων.
Σκοπός:
Σκοπός του προγράμματος είναι να κατανοήσουν οι μαθητές την αξία της διαφύλαξης της ιστορικής μνήμης. Ο ερχομός των προσφύγων άλλαξε την Ελλάδα ως προς τον πληθυσμό, την κοινωνική και πολιτισμική ζωή, ακόμα και την εικόνα των πόλεων και της υπαίθρου. Μέσα από την ιστορία των προσφύγων και τις δραστηριότητες του εκπαιδευτικού προγράμματος ανοίγουμε ένα παράθυρο στην ιστορία μας στον 21ό αιώνα.
Στόχοι:
Να εξοικειωθούν οι συμμετέχοντες με το ιστορικό γεγονός με τρόπο ενδιαφέροντα, παραστατικό, μέσα από την «φωνή» και την «εικόνα» του απλού ανθρώπου, του Μικρασιάτη, που αναγκάζεται να γίνει πρόσφυγας και να αναζητήσει μια νέα πατρίδα στην Ελλάδα φέροντας μαζί του την "προίκα" του παρελθόντος του.
Να αντιληφθούν ότι το ιστορικό γεγονός της Μικρασιατικής Καταστροφής δεν είναι μακρινό κι αδιάφορο αλλά συνδέεται με το παρόν και το μέλλον μας.
Να κατανοήσουν ότι το "αποτύπωμα" του ιστορικού γεγονότος δεν βρίσκεται μόνο στα σχολικά βιβλία αλλά παντού γύρω μας, στο θέατρο, στον κινηματογράφο, στη λογοτεχνία, στη μουσική, στη μαγειρική, στην τοπική ιστορία.
Να αντιληφθούν τον εορτασμό των 100 χρόνων από την Μικρασιατική καταστροφή ως αφορμή διαμόρφωσης συλλογικής μνήμης και της ταυτότητας.
Κύριος Κορμός:
Δραστηριότητες πριν από την επίσκεψη:
Ενημερώνουμε ότι πρόκειται να επισκεφθούμε τον «Ελληνικό Κόσμο» και θα συμμετέχουμε σε ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα με θέμα τη Μ. Ασία. Θέτουμε ερωτήματα όπως «τι φαντάζεστε ότι θα συναντήσετε εκεί;» αφήνοντας τους μαθητές να καταγράψουν ελεύθερα τις σκέψεις τους.
Αναζητούμε στη βιβλιοθήκη του σχολείου μας, είτε στο διαδίκτυο, στη Μεγάλη Ηλεκτρονική Εγκυκλοπαίδεια Μείζονος Ελληνισμού (asiaminor.fhw.gr), για την Ιστορία και τον Πολιτισμό, με χιλιάδες λήμματα για την Μ. Ασία, όπως επίσης στην ιστοσελίδα του Ι.Μ.Ε για την Ελληνική Ιστορία (e-history.gr), πληροφορίες σχετικές με το ιστορικό γεγονός της Μικρασιατικής καταστροφής.
Με τη χρήση σύγχρονων και αρχαίων χαρτών εντοπίζουμε το χώρο, όπου συνέβη το ιστορικό γεγονός.
Ανακαλύπτουμε μνημεία της πόλης μας, τους δρόμους και τις πλατείες που έχουν πάρει την ονομασία τους από πρόσωπα, γεγονότα ή περιοχές που σχετίζονται με το θέμα. Τα ζωγραφίζουμε ή τα φωτογραφίζουμε και συζητάμε γι' αυτά στην τάξη.
Δραστηριότητες μετά το πρόγραμμα:
Μιλάμε για την επίσκεψη μας στον «Ελληνικό Κόσμο» και τη συμμετοχή μας στο εκπ. πρόγραμμα για τη Μ.Ασία. Τι μας άρεσε; Τι μας εντυπωσίασε;
Επιλέγουμε μία ενότητα του εκπ.προγράμματος και την αναλύουμε. Η συζήτηση μπορεί να οδηγήσει και σ άλλα πεδία, όπως στην κατάθεση προβληματισμών σε θέματα που αφορούν τη σύγχρονη κοινωνία.
Επισκεπτόμαστε ιδρύματα- φορείς συλλόγους- μουσεία που σχετίζονται με το θέμα αυτό.
Φέρνουμε στην τάξη οικογενειακά κειμήλια - αντικείμενα, φωτογραφίες που έχουν σχέση με το θέμα και τα οποία αποτελούν αφορμή για ιστορίες στην τάξη.
Παίρνουμε συνεντεύξεις από κατοίκους της γειτονιάς μας, για να διαπιστώσουμε αν κι αυτοί γνωρίζουν που διαδραματίστηκε το ιστορικό αυτό γεγονός, αν γνωρίζουν τις συνέπειες και τον αντίκτυπο στην καθημερινότητά μας και συζητάμε τα αποτελέσματα της έρευνας μας μέσα στην τάξη.
Ηχογραφούμε συγγενείς, φίλους ή γνωστούς που είναι απόγονοι Μικρασιατών προσφύγων, μιλούν για τα ενθύμια που έχουν κρατήσει και για τις αφηγήσεις που έχουν ακούσει . Πως θυμούνται οι άνθρωποι αυτοί το παρελθόν και πώς εκφράζονται γι' αυτό;
Διοργανώνουμε μια παρουσίαση ή μια έκθεση με θέμα την Μ.Ασία.
Προτεινόμενες κινηματογραφικές παραγωγές - ντοκιμαντέρ Ι.Μ.Ε:
Προτεινόμενες ιστοσελίδες Ι.Μ.Ε:
Προτεινόμενες έντυπες εκδόσεις του ΙΜΕ (Ενδεικτικά):
«Πέρα από την Καταστροφή- Μικρασιάτες Πρόσφυγες στην Ελλάδα του Μεσοπολέμου»
«Η Μικρά Ασία στην Επανάσταση του 1821. Η συμβολή των Μικρασιατών στον Εθνικό Αγώνα»
Λαϊκά παραμύθια από την Μ.Ασία, εκδόσεων του Ι.Μ.Ε:
Don't Miss Out!
Family educational programs for children aged 3-5 years, together with their parents. Experiential activities with themes inspired by mythology, Greek nutrition, space, and prehistory.
The «Hellenic Cosmos» Cultural Centre offers Educational Programs for children 5 to 8 years old, which are designed and implemented by the Museological-Educational Department and take place in all the fully equipped indoor and outdoor spaces of the «Hellenic Cosmos».
The children's choir of the Foundation of the Hellenic World invites children aged 8 to 18, who love music, to become part of a vibrant community of sound, expression, and joy. No musical knowledge is required, only the desire to join your voice with others and discover the magic of collective creation. Each rehearsal is an experience that cultivates the voice, strengthens the soul, and creates collective soundscapes full of harmony and emotion. The children's choir will be conducted by Matthaea Spitadaki.
The “Hellenic Cosmos” welcomes the new school year with new educational programs and activities that cater to all age groups. The programs are designed and implemented by the Museum Educators Department. Children are encouraged to collaborate, observe, investigate, and create.
READ
Stay informed about all the events and news of the "Hellenic Cosmos" Cultural Center
The Foundation of the Hellenic World and the Hellenic Center for Cinema, Audiovisual Media and Creation - Creative Greece signed a Memorandum of Cooperation defining the framework of their joint actions in the field of digital games, creative technology, and immersive emerging technologies. The Memorandum was signed by Ms. Sofia Kounenaki Efraimoglou, Executive Vice President of the Board of Directors of the FHW, and Mr. Leonidas Christopoulos, CEO of HCCAMC – Creative Greece.
The Foundation of the Hellenic World takes part in the 89th Thessaloniki International Fair, which takes place from September 6 to 14, 2025. The FHW, as the first institution to use new technologies and virtual reality for the promotion and dissemination of culture, welcomes the public at Pavilion 17, Stand 19 and invites you to explore some of the innovative applications it has developed, as well as the latest projects in which it participates.
The Foundation of the Hellenic World, as a pioneering organization in the utilization of new technologies in the field of culture, is participating in the internationally recognized Extended Reality exhibition, Augmented World Expo, which is taking place in the United States of America. This participation marks another significant step in the promotion and dissemination of the rich Greek cultural heritage to a global audience.
A Memorandum of Cooperation aiming to promote Greek tradition, Greek culture and history, Greek language education, as well as the Greek creative sector, was signed on Wednesday, June 4, 2025, at the Ministry of Foreign Affairs, by the Secretary General for Greeks Abroad and Public Diplomacy, Maira Myrogianni, and the Executive Vice President of the Board of Directors of the Foundation of the Hellenic World, Sofia Kounenaki Efraimoglou, in the presence of the Deputy Minister responsible for Greeks Abroad, Yiannis Loverdos.
The Foundation of the Hellenic World is launching a new collaboration with the Holy Metropolis of Fthiotida for the digitization and digital promotion of 15 churches-monuments and 60 mobile relics of high cultural, historical, and religious significance under the responsibility of the Metropolis of Fthiotida, as well as the creation of 11 religious routes-destinations and their online presentation using advanced information and communication technologies.
With the presence of His Beatitude Archbishop of Athens and All Greece, Ieronymos II, the completion event of the co-financed Project "Digitization of Sacred Relics of Parish Churches" with MIS 6003375, organized by the Foundation of Pastoral Education of the Holy Archdiocese of Athens, was held with great success and a large turnout of guests on Thursday, October 3, at the «Hellenic Cosmos» Cultural Centre. The purpose of this project was the digital recording of the valuable ecclesiastical relics of the Holy Archdiocese of Athens and the Holy Monastery of Hosios Loukas, which constitute an important part of our country's cultural and spiritual heritage.